10.SINIF DİL VE ANLATIM 2.DÖNEM 2.YAZILI SORU VE CEVAPLARI
Oğul!
Güçlü, kuvvetli, akıllı ve kelamlısın. Ama bunları nerede ve nasıl kullanacağını bilmezsen sabah rüzgarlarında savrulur gidersin.. Öfken ve nefsin bir olup aklını mağlup eder. Bunun için daima sabırlı, sebatkar ve iradene sahip olasın!.. Sabır çok önemlidir. Bir bey sabretmesini bilmelidir. Vaktinden önce çiçek açamaz. Ham armut yenilmez; yense bile bağrında kalır. Bilgisiz kılıç da tıpkı ham armut gibidir. Milletin, kendi irfanın içinde yaşasın. Ona sırt çevirme. Her zaman duy varlığını. Toplumu yöneten de, diri tutan da bu irfandır.
Güçlü, kuvvetli, akıllı ve kelamlısın. Ama bunları nerede ve nasıl kullanacağını bilmezsen sabah rüzgarlarında savrulur gidersin.. Öfken ve nefsin bir olup aklını mağlup eder. Bunun için daima sabırlı, sebatkar ve iradene sahip olasın!.. Sabır çok önemlidir. Bir bey sabretmesini bilmelidir. Vaktinden önce çiçek açamaz. Ham armut yenilmez; yense bile bağrında kalır. Bilgisiz kılıç da tıpkı ham armut gibidir. Milletin, kendi irfanın içinde yaşasın. Ona sırt çevirme. Her zaman duy varlığını. Toplumu yöneten de, diri tutan da bu irfandır.
İnsanlar
vardır, şafak vaktinde doğar, akşam ezanında ölürler. Dünya, senin gözlerinin
gördüğü gibi büyük değildir. Bütün fethedilmemiş gizlilikler, bilinmeyenler,
ancak senin fazilet ve adaletinle gün ışığına çıkacaktır. Ananı ve atanı say! Bil ki bereket, büyüklerle beraberdir.
Bu dünyada inancını kaybedersen, yeşilken çorak olur, çöllere döner, aşağı
düşersin.Açık sözlü ol! Her sözü üstüne alma! Gördün, söyleme; bildin deme!
Sevildiğin yere sık gidip gelme; muhabbet ve itibarın zedelenir...
1) Yukarıdaki metnin anlatım
türü nedir? Bu türün özelliklerinden beş tanesini maddeler halinde yazınız.(2+2+2+2+2)
EMREDİCİ ANLATIMDIR.
1.Dil alıcıyı harekete geçirme işlevinde
kullanılır.
2.Emir, telkin, öneri anlamı taşıyan ifadeler yer verilir.
3.Öğretici ve açıklayıcı yönleri vardır.
4.Cümlelerde fiiller hakimdir.
5.Uyulması beklenen bir üslubu vardır.(Zorlama anlamı vardır)
6.Sosyal hayatın düzenlenmesinde emredici anlatım kullanılır.
7.Trafik kuralları, bazı eşyaların kullanma kılavuzları, ilaçların kullanma kılavuzları emredici anlatıma örnek verilebilir.
2.Emir, telkin, öneri anlamı taşıyan ifadeler yer verilir.
3.Öğretici ve açıklayıcı yönleri vardır.
4.Cümlelerde fiiller hakimdir.
5.Uyulması beklenen bir üslubu vardır.(Zorlama anlamı vardır)
6.Sosyal hayatın düzenlenmesinde emredici anlatım kullanılır.
7.Trafik kuralları, bazı eşyaların kullanma kılavuzları, ilaçların kullanma kılavuzları emredici anlatıma örnek verilebilir.
2) Altı çizili cümlelerdeki fiilleri çatısına göre
inceleyiniz.(Nesnesine-öznesine göre)(3+2+3+2)
Yenilmez:öznesine
göre: edilgen, nesnesine göre: geçişsiz
Say:etken, geçişli
3) Metinden beş tane farklı
türde zarf bulup çeşidiyle yazınız.(Sadece 5 tane)(10P.)
Her zaman: zaman zarfı sık: miktar zarfı nasıl: soru zarfı
Açık sözlü: durum zarfı aşağı: yer-yön zarfı
4) Metinden yapısına göre 2 basit ,1 türemiş 2 tane de birleşik yapılı
fiil bulup yazınız.(10P.)
Deme,söyleme: basit fiil
yaşasın: türemiş fiil
açamazsın, sırt çevirme: birleşik fiil
5) Aşağıdaki boşlukları
uygun sözcüklerle tamamlayınız.(10 P.)
Ø İSİM cümlelerinde çatı aranmaz.
Ø “-l veya –n” ekini alan DÖNÜŞLÜ fiillerde işi yapan bizzat öznedir.
Ø Normalde nesne alamayan
fillere “-t,-r,-tır” eklerinden biri getirilerek OLDURGAN fiil yapılır.
Ø “Biraz ileriye git!”
cümlesinde “ileriye” sözcüğünün türü İSİMDİR.
Ø Öğretici metinlerde
sözcükler GERÇEK(TEMEL)
anlamlarıyla kullanılır.
Masalları rüyalar kadar
seviyorum.
|
Etken
|
|
Bu akşam bütün caddeler
temizlenecek.
|
Edilgen
|
|
Sizinle bir toplantıda
tanışmıştık.
|
İşteş
|
|
Berk, geç kaldığı için
çabucak giyindi
|
Dönüşlü
|
|
Arkadaşım, masanın
üzerindeki vazoyu kırdı.
|
etken
|
6) Aşağıdaki cümleleri fiil çatılarına göre inceleyerek
türlerini yanındaki boş yerlere yazınız? (10p)
7)” içeri, soğuk, gece, ne kadar? çok “ sözcüklerini zarf(belirteç)
olacak şekilde birer cümlede kullanınız.(10P.)
İçeri
girmedi.
Çok soğuk
davrandı.
Gece geç
gelecekmiş.
Bu kitaba ne kadar
verdin?
Çok güzel hareketler bunlar…
8) Aşağıdaki cümlelerde
kullanılan deyimlerden hangisi zarf (belirteç) görevindedir?(5P.)
A)Ondan para isteme, zavallı bugünlerde meteliğe
kurşun atıyor.
B)Açık arttırma ile paha biçilmez bir vazo
satışa çıkarıldı.
C)Bizimki dışarı çıkarken yine iki dirhem bir çekirdek
giyinmiş.
D)Babası çok para canlısı
biri, annesi ise aksine eli açık.
E)Onun yürekler acısı halini
gördükten sonra uykularım kaçtı.
b) Aşağıdaki cümlelerde kullanılan ikilemelerden hangisi,
türce ötekilerden farklıdır?(5P.)
A)İçin için ağlıyordu şu koca
dağlar sanki.
B)O buralardan gidince çoluğu çocuğu ne yapacak?
C)Adamcağız parasını alamayınca söylene söylene gitti.
D)Hasta yatağında zar zor
konuşuyordu bizimle.
E)Tas tas içtik, o güzelim
yayla sularından.
9) Aşağıdaki
cümlelerin hangisinde zarf-fiil kullanılmıştır?(5P.)
A) Bu yol üzerinde, Dirhemli hariç dört köy daha bulunuyordu.
B) Yol üstündeki diğer köylerde de evler ahşaptı,
taş malzemeye hiç rastlanmıyordu.
C)
Derinkuyu'da dikkatimizi çeken bir başka şey de yan yana sıralanmış
çömlekçilerin göz alıcı sergileriydi.
D) Kasabanın kuzey sınırında üç derslikli bir
ilkokul ile karakol bulunuyordu.
E) İğneli çamlarla
çevrili bölge, sahile birkaç kilometre kala daralır;sahile yaklaştıkça
çoraklaşır.
b) Aşağıdakilerden
hangisi özne - yüklem ilişkisi yönünden ötekilerden farklıdır?(5)
A)
Kampta sabaha kadar şarkılar söylendi.
B)
Başarılı öğrencilere ödülleri verildi.
C) Çocuğundan
haber alamayan yaşlı kadın kaygılandı.
D)
Perdeler yeni ütülendi.
E)
İzinsiz gösteri yapanlar çok geçmeden yakalandı.
10)Yukarıdaki resimlerden
birini seçip öğretici anlatımın özelliklerini kullanarak 10 cümlelik bir
paragraf yazınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder